tisdag, april 19, 2005

"Personlig säkerhet"...


...lyder ett av avsnitten i ambassadens stationsrapport. "Den personliga säkerheten i Vilnius är inte sämre än i Stockholm" står det. Hur kan man avgöra det? Det finns förstås statistik över antal mord, rån, våldtäkter, osv. men det är inte riktigt det jag är ute efter om jag ska beskriva hur hög min personliga säkerhet är. Den verkliga risken för att råka ut för något är oftast ganska oviktig. Det som verkligen spelar roll är hur stor risken känns. Jag har bott i Stockholm i större delen av mitt liv och har sällan känt mig särskilt otrygg. Ändå talas det om (säkert på goda grunder) att våldsbrotten ökar och att det är ett hårdare klimat. Jag vet inte.

I Vilnius är det olika bud om hur rädd jag bör vara. Är risken för mig att bli nedslagen av skinnskallar överhängande om jag går hem ensam de 500 meterna från rådhuset till min port mitt i natten? Ska jag undvika att hälsa på mina grannar eftersom de sannolikt har grova kriminella register (de gamla gummorna som hänger tvätt på min bakgård ser inte särskilt kriminella ut)? Hittills har det inte hänt något. Det har inte ens känts hotfullt. Samtidigt cirkulerar berättelser om olika hemskheter som folk (framför allt utlänningar) har råkat ut för. Men ingen känner personligen till någon som har blivit misshandlad eller rånad.

En teori som har lagts fram för mig är att litauerna är mycket känsligare för brottslighet än vi svenskar. I gamla Sovjet existerade (officiellt) ingen brottslighet alls. Eftersom alla hade arbete behövde ingen begå brott. En grov lögn givetvis. Brottsligheten i Sovjet existerade i allra högsta grad. Men den hölls borta ifrån folks medvetande. När sedan pressen efter självständigheten fick skriva om vad som helst blev det plötsligt tydligt att det begicks en hel massa brott. I kontrast till Sovjet-tiden verkar det numera som att ALLA är kriminella.

Förmodligen är det inte farligare att gå hem ensam i Vilnius än i Stockholm. Men skulle jag bli nedslagen här så kan jag räkna med att hamna på första sidan i stadens dagstidningar dagen därpå. Man fäster mycket stor uppmärksamhet vid våldsbrott. Men självfallet ska man använda sitt sunda förnuft. Att hålla sig borta från bordelldistrikten samt undvika att dyngpackad skrika ryska könsord till biffiga litauiska ungdomar är nog bra tips. Sen är såklart risken att omkomma eller bli invalidiserad mycket större om man sätter sig i en bil.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home