måndag, februari 28, 2005

Öl

KalnapilisVilniausSvyturysUtenos

Säga vad man vill om det här landet i februari, men ölen är alldeles utmärkt, trots 17 minusgrader utomhus (och inte mycket varmare inomhus). För min del känns det lite otippat att ett litet baltland med 3,5 miljoner invånare kan prestera inte ett, inte två, inte tre utan fem utmärkta inhemska öl. Min favorit för närvarande är Kalnapilis, men tydligen har jag fel i det. Enligt gängse mening i Vilnius ska Svyturys vara den bästa. Den ska också vara på väg till Systembolagets diskar i Sverige. Själv kan jag tycka att det är lite korkat av litauerna att exportera ölen med det omöjligaste namnet. Jag beställer den aldrig, av den enkla anledningen att servitrisen aldrig fattar vad jag säger. Ur det perspektivet är Horn den absolut bästa litauiska ölen. Den bär å andra sidan vissa likheter med Gamla Stans Färsköl, vilket stryker den från all tävlan. Eftersom vi alla vet att Gamla Stans Färsköl smakar fan.

Hur som helst är det en uppenbar exportmarknad för Litauen. Tjeckerna bör se upp. Själv skäms jag över att komma från ett land där den mest omtyckta ölen smakar piss (den är inte till salu här, f.ö.).

6 kommentarer:

Den 28 februari, 2005 19:21 skrev Anonymous Anonym ...

Vad snackar du om? Gamla stans färsköl är ju gott ju.../H

 
Den 01 mars, 2005 10:58 skrev Blogger Erik Thalin ...

Nej, du måste ha fått något om bakfoten. Gamla Stans Färsköl är INTE gott. Det var därför man inte kunde gå till Tullhus 3 på Skeppsbron förut, eftersom det var det ENDA öl de serverade. Ska jag vara uppriktig tror jag att det kommit upp nästan lika mycket Gamla Stans Färsköl ur min hals, som det åkt ner. Det talar för sig själv, tycker jag.

 
Den 01 mars, 2005 14:39 skrev Blogger Jonas Andersson ...

Gamla Stans Färsköl = urk

 
Den 01 mars, 2005 16:16 skrev Anonymous Anonym ...

Hej Baltazar.
Jag tror hart pa loggan i ovfre vanstra hornet - minimalistiskt oststatsol slar aldrig fel!

 
Den 02 mars, 2005 09:26 skrev Blogger Erik Thalin ...

Precis Petter, och jag tror det är därför som jag omedvetet dragits till just den ölen.

 
Den 02 mars, 2005 12:41 skrev Anonymous Anonym ...

Alla vet ju att murrigt brunt ar en farg som skapar positiva associationer till ol!

 

Skicka en kommentar

<< Home