måndag, februari 21, 2005

Jag är tillbaka i ett grådaskigt Vilnius. Det skulle vara trevligt med lite vår nu, faktiskt. Alla talar om hur vackert det är här på våren och att den kommer mycket tidigare och plötsligare än i Sverige. Än så länge lyser den med sin frånvaro och brännandet av häxan verkar inte ha hjälpt ett dugg.

När jag landade igår gick jag rakt in i turistfälla 1A i Vilnius: jag satte mig i en framkörd taxi. Notan blev mer än dubbelt så hög än den brukar vara när man beställer en taxi. Detta faktum kände jag till sedan tidigare, jag var helt enkelt för lat för att ringa efter en taxi, dessutom brukar det ju vara fasta priser från flygplatsen in till stan... icke så i Vilnius. Och när man väl sitter tillsammans med en dödsryttare som bränner i hundra knyck genom de södra förorterna och man uppgivet tittar på taxametern som tickar på snabbare än den svenska statsskulden på 80-talet, då är det försent att hoppa av. Så gott folk, om ni har vägarna förbi Vilnius (för att hälsa på mig, t.ex.) ring efter en taxi, förslagsvis +370(5)2666666, så slipper ni bli skinnade.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home