onsdag, januari 26, 2005

På plats

Utanför ambassadens entre

Efter att ha landat sent på fredag kväll, så har jag äntligen fått chans att sätta mig ner och skriva några rader. Jag har inlett min vistelse i Litauen starkt med en mycket dålig mage. Var sängliggande hela tisdagen. Folk här påstår att det beror på driksvattnet, men eftersom jag inte druckit något av det så är jag misstänksam mot ungefär allting jag stoppar i mig.

Mina första intryck från den litauiska huvudstaden är att den är mycket vacker och att det mesta är väldigt billigt. Även om det varierar. Saker tenderar att vara klart dyrare hos utländska kedjor än bland inhemska. Exempelvis håller inte BigMac-indexet här, då en flottig amerikanare kostar nästan lika mycket som i Sverige.

Jag har hittills rört mig på en mycket liten yta. Svenska ambassaden ligger mitt i gamla staden och min lägenhet är fem minuters gångväg därifrån. I övrigt har jag och min medpraktikant Jenny utforskat delar av gamla staden men inte mycket mer. Kort sagt lever vi i ett litet reservat som förmodligen inte är särskilt representativt för staden och landet i övrigt. Förhoppningsvis kommer vi få möjlighet att utforska resten av landet.

3 kommentarer:

Den 28 januari, 2005 13:13 skrev Anonymous Anonym ...

Hej Erik! Tråkigt att höra om din krassliga mage - men den repar sig nog snart!
På tal om detta skall jag nån gång, över en öl och på en mindre offentlig plats, berätta för dig om hur en vanlig rulle silvertejp kan hjälpa den som har en dålig mage...

hälsingar,
den någorlunde finske Matts

 
Den 28 januari, 2005 18:12 skrev Anonymous Anonym ...

Dålig i magen? Det ska man faan va ibland! ;-) Fick du SMSet igår eller? Var och biljarderade med Finn och fick rå spö... vänta nu! Andra kan också läsa det har va? *gulp* FINN fick rå spö! Var vad jag menade! Rensade bordet gjorde jag...

Ska försöka höra av mig lite mer nurå, när jag har ditt nummer...

Hej!

Jay

 
Den 01 februari, 2005 23:38 skrev Anonymous Anonym ...

Hej Sötnos!

Va bra att du verkar ha det bra och att magen är bra igen. Konrad är till skillnad från du inte speciellt noga med vad han stoppar i sig. Han äter allt han hittar. Han har varit krasslig i magen han också men nu är han bättre efter en diet av morotspuré. Han undrar nog lite vart husse tagit vägen. Men vi håller fortet här hemma, Kram Hanna & Konrad

P.S. Väntar otåligt på lite snygga och fula foton i bloggen.

 

Skicka en kommentar

<< Home