måndag, januari 17, 2005

Fördomar om Litauen

"Jag har hört att det ska finns billiga horor där", var en kommentar från en någorlunda finsk vän. "Vilnius ska vara ett Mecka för syntetiska droger", var en annan spontan reaktion från en god vän.

Med Lilja 4-ever i färskt minne, kryddad med mina allmänna västerländska fördomar om öststatsländer, sitter jag nu hemma i Lund och har en ganska klar bild av vad som väntar mig under min praktik i Vilnius.

Jag räknar med en massiv segregation. Liksom i övriga baltländer har den gamla stadskärnan i Vilnius rustats upp för turister och nyrika. Här är priserna ibland nästan i nivå med de västeuropeiska. Exempelvis är hyran på den etta i centrala Vilnius som jag kommer bo i 1000 litas/månaden. 3,45LT = 1 euro, vilket gör att min hyra uppgår till ungefär 2600 kronor. En normal hyra med svenska mått mätt, men med tanke på att den litauiska lönenivån ligger på runt 20 - 25 % av den svenska, kan man föreställa sig vilka jag kommer ha som grannar. Det kommer nog inte vara några tjugoåriga byggnadsarbetare.

Jag räknar med en fet kulturkrock när det gäller könsroller. Läste just en
rapport skriven av en av mina företrädare på ambassaden, om människohandel och Litauens försök att bekämpa den. Skrämmande läsning. Uppenbarligen har kombinationen av nyväckt katolicism och västerländsk kulturimperialism, nymoralism och marknadsliberalism, inte varit särskilt lyckad. Prostitution marknadsförs öppet medan det förs en hårt debatt om huruvida sexualundervisning bör bedrivas i skolorna.

Jag räknar med en fantastisk kulturupplevelse! Vilnius är en stad med anor från medeltiden och framåt. Jag har försökt skapa mig en bild av Litauens och Vilnius historia, men det är skitsvårt! Till saken hör att Litauen inte varit ett land i mer än sammanlagt - i runda slängar - 30 år. Under mellankrigstiden fanns Litauen som stat, men gränsen gick väster om Vilnius. Under åren har katoliker, judar och ortodoxa samsats om utrymmet i Vilnius. Jag hoppas kunna kasta mig ner i Vilnius kulturarv och på köpet lära mig en hel del om centraleuropeisk historia.

Framför allt räknar jag med att förvånas över att saker och ting inte kommer vara som jag förväntar mig. Jag kommer att överraskas!

1 kommentarer:

Den 19 januari, 2005 17:50 skrev Blogger Jonas Andersson ...

wow!

och jag tror också det kommer bli grymt. vi ser fram emot att höra mer från dig, via blog, via mail, via gammal god telefonlina!

här är en länk till Front i P3 som undersöker bl.a. varför Litauerna dricker så mycket, varför de är så dåliga på engelska och varför basket är den populäraste sporten:
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/artikel.asp?ProgramID=1291&artikel=433501

ta det lugnt med syntetiska droger // Jonas

 

Skicka en kommentar

<< Home