fredag, februari 04, 2005

Könsroller

Jag vet att jag redan tidigare har tagit upp ämnet könsroller. Mina förväntningar när jag kom hit var inte särskilt högt ställda. Det är inte fullt så illa som jag trott. Men likväl så verkar kvinnor och män ha olika lätt att gilla läget efter murens fall och finna sig till rätta i en mer västerlänsk kultulsfär.

Kvinnorna i Vilnius ser ut som i vilken annan större europeisk stad som helst. Det finns många butiker med dammode och damskor och damparfymer, osv. För männen är det värre. Det verkar som om de har det klart svårare att anpassa sig till en mer "modern" manlighet.

En litauisk man får inte visa känslor. Han måste ha mycket pengar. En stor bil (inte japansk). Köra fort utan bilbälte (trafikdöden: 700 döda/100 000, det bor 3,7 milj i Litauen. Räkna själva!). Framför allt är den stående kommentaren om litauiska män att alla ser så lika ut. Samma platta frisyr, intetsägande kläder och neutrala ansikte. När jag flyttade in i min lägenhet fick jag en lååång beskrivning av hur tvättmaskinen fungerade. Jag förklarade att jag mycket väl visste hur en tvättmaskin fungerar och fick förundrade blickar från både mäklaren och hyresvärdinnan. Jag var ju man, med en flickvän dessutom, hur kunde jag veta hur man tvättar?

Det låter inte särskilt bra, eller hur? Och det kanske det inte är heller. Men givetvis är detta en stereotyp bild av sakernas tillstånd. Människor här är lika olika som överallt annars. Dock finns dessa stereotyper, och de påverkar. Sa jag att de inte sorterar sina sopor heller?

3 kommentarer:

Den 04 februari, 2005 14:29 skrev Anonymous Anonym ...

Den stereotypen är ju precis lika jävla rådande här. NU är reklamen för typ något tvättmedel tillbaka; "Ledsen killar! Men nu är det JÄTTE lätt att öppna korken på tvättmedelsflaskan så nu har ni ingen ursäkt längre..." ackompanjerat av två bilder; en där mannen vrider korken av flaskan och en under där kvinnan vrider på kranen i badet; för den där stunden av lite självlyx och "jag-tid". Stereotypt är nästan ett för fint ord... typiskt! borde räcka.

Phff!

/j

 
Den 05 februari, 2005 17:43 skrev Blogger lemonen ...

hej erik...
får uppleva sådana här grejer hela tiden, i butiken. folk vill ha hjälp av de kvinnliga anställda då de ska köpa en ny dammsugare, och av en manlig då de ska ha en tv eller dator. inte konstigt sedan att det finns reklam som den med tvättmedlet, när folk i allmänhet verkar ha den inställningen.

något helt annat, hittade ett drinkrecept på en drink kallad "Hanna": 4-6 cl gin, fyll upp med loka. Det är ju ingenting mot drinken "Talle": Fyll upp 4-6 cl gin, rör om! Förlåt...

/j-lo

 
Den 07 februari, 2005 09:14 skrev Blogger Erik Thalin ...

Ja, ni kanske har rätt. Det är nog inte så mycket bättre på andra sidan Östersjön, i gamla Sverige. Men jag tror ändå att destruktiva manliga beteenden, som det med bilbältena och sopsorteringen (och säkert en massa andra saker som jag inte kommer på just nu) är ännu mer allmänt accepterade och icke ifrågasatta här. Även om det finns i Sverige också så tror jag att folk är lite mer medvetna om det där.

Tack så mycket för drinktipsen, Jonas! Jag kan komplettera med ett till: Ett glas Argos (jävligt billig rysk cognac), blanda.

 

Skicka en kommentar

<< Home